logo napis

 
ul. Jaracza 5
07-409 Ostrołęka
  • Orlik
  • Szkoła
  • Orlik
  • Szkoła2

E-learning

E-dziennik

 
 

Stowarzyszenie

Plan lekcji

Dnia 27.04.2017 roku w naszej szkole odbył się pokaz ciekawych doświadczeń chemicznych w ramach projektu-Mazowiecki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych-najlepsza inwestycja w człowieka w roku szkolnym 2016/2017.
Stypendystka Magdalena Chełstowska/uczennica klasy 2d /realizująca  projekt unijny pt: ”CHEMIA  A ZDROWIE CZŁOWIEKA” /pod kierunkiem Pani Hanny Mikulskiej/ po raz kolejny propagowała postawy prozdrowotne w środowisku szkolnym oraz wykazywała związek chemii ze zdrowiem i życiem człowieka.
Uczennica zapoznała zaproszonych gości tj. Panią Dyrektor Marzenę  Borkowską oraz uczniów klas 1-3 z nową/ obowiązującą od 1 stycznia 2016 roku/ piramidą zdrowia. Młodzież dowiedziała się m.in. dlaczego?: w naszej codziennej diecie powinny dominować warzywa i owoce, na czym polega ich dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka ,czemu pełnoziarniste produkty zbożowe są zdrowsze od tych przetworzonych, jak alkohol i inne czynniki wpływają na niszczenie struktury białka zawartego w organizmie człowieka, czym  się różni tłuszcz roślinny od zwierzęcego, dlaczego słodycze cola i frytki są bardzo, bardzo niezdrowe. Innowacyjne podejście do problematyki zdrowia w projekcie Magdaleny polegało na tym, że dominującą   częścią jej wystąpienia był pokaz bardzo ciekawych doświadczeń chemicznych nawiązujących do kolejnych pięter piramidy zdrowego odżywiania oraz do zdrowia i życia człowieka. Zaproszeni goście mogli obejrzeć doświadczenia takie jak:  Odróżnianie barwników naturalnych od syntetycznych, Badanie właściwości redukujących witaminy C, Odróżnianie tłuszczów nasyconych od nienasyconych, Badanie wpływu kwasu siarkowego (VI) oraz kwasu azotowego (V) i etanolu na białko i cukier, Wykrywanie białka w żółtku jaja kurzego, Wykrywanie glukozy, Wykrywanie rakotwórczej akroleiny w procesie termicznego rozkładu tłuszczów i wiele innych.  Stypendystka zakończyła prezentację swego projektu stwierdzeniem ,że :”pożywienie produkowane w sposób przemysłowy potrzebuje chemii, człowiek nie. Chemia mu po prostu
szkodzi ” ,zaś kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia jest żywność nieprzetworzona, pozbawiona wszechobecnych „Polepszaczy”.
„Szkolny Dzień Zdrowia Inaczej” spotkał się z dużym zainteresowaniem młodzieży/najbardziej uczniom podobały się doświadczenia/ i przyczynił się nie tylko do propagowania postaw prozdrowotnych wśród uczniów, ale także rozbudził chęć poznawania tajników wiedzy chemicznej poprzez eksperymenty naukowe.